02/08/2016

Rumusan

     Petikan membincangkan mengenai langkah-langkah membendung pencemaran alam sekitar di Malaysia. 

Antara langkah yang boleh diambil bagi mengatasi masalah ini ialah, memberikan pendidikan awal kepada golongan kanak-kanak berkaitan alam sekitar. Seterusnya, kita haruslah mengasuh mereka menggunakan sumber alam secara berhemat. Selain itu, kita perlulah menggalakkan kanak-kanak membuang sampah di tempat yang disediakan. Langkah lain ialah, mendidik kanak-kanak untuk kitar semula dengan mengasingkan jenis-jenis sampah yang boleh dikitar semula dan yang tidak boleh. Di samping itu, anak-anak perlu dididik unutk membuat baja kompos dengan sisa makanan. Akhir sekali, pakaian anak-anak yang tidak lagi digunakan boleh didermakan kepada rumah-rumah kebajikan atau anak yatim.

Kepentingannya ialah, kita dapat membantu menjana pemikiran kanak-kanak yang akan membawa haluan negara pada masa yang akan datang.Selain itu, kita juga dapat membantu memajukan ekonomi di Malaysia.

Kesimpulannya, semua pihak haruslah bekerjasama bagi membendung pencemaran alam sekitar di Malaysia agar masa depan negara kita terjamin.

No comments:

Post a Comment